آرایش

علت جوش بعد از اصلاح، اپیلاسیون و لیزر چیست؟

همانطور که می دانید آکنه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می کنند. جوش ها انواع مختلفی دارند، از جمله جوش های بلوغ، جوش های بعد از خوردن غذاهای چرب، جوش های قاعدگی و جوش های پس از اصلاح.

همچنین ممکن است پس از بین بردن موهای زائد با تیغ، موم یا لیزر، جوش هایی روی پوست خود مشاهده کنید. بسته به میزان حساسیت پوست و میزان موهای زائد در فرد، میزان این جوش ها می تواند متفاوت باشد. من فاطمه حبشی هستم و در این مقاله از سری مقاله های رایگان آموزش پاکسازی پوست به بررسی علل جوش های بعد از اصلاح می پردازم.

چرا بعد از اصلاح جوش می دهیم؟

افرادی که پوست حساسی دارند بعد از هر اصلاح ممکن است دچار بثورات پوستی شوند. در واقع آکنه بعد از اصلاح به دلیل ضرباتی است که در هنگام اصلاح به پوست صورت وارد می شود.

زمانی که مو می خواهد از ریشه بیرون بیاید و از ساقه خود کنده شود، ممکن است التهاب در ساقه مو ایجاد شود. این التهاب همچنین می تواند ساقه مو را مسدود کند.

به همین دلیل می توان گفت که التهاب پوست ناشی از ضربات وارده به پوست عامل اصلی ایجاد آکنه در صورت است.

اگر افراد از روش اپیلاسیون برای اصلاح صورت خود استفاده کنند، ابتدا جوش های زیادی را روی صورت خود می بینند.

این اتفاق به این دلیل است که موها با شدت و سرعت زیادی کنده می شوند. در نتیجه التهاب پوست افزایش می یابد و جوش ها ظاهر می شوند.

درست است که التهاب یکی از عوامل اصلی ایجاد آکنه در صورت است، اما میکروب هایی نیز در پوست افراد وجود دارد که در اثر تراشیدن، صورت را تحریک می کند و باعث ایجاد التهاب و آکنه روی پوست می شود.

شاید فکر کنید که این میکروب ها فقط در افرادی با پوست حساس وجود دارند. این تفکر کاملا اشتباه است و این میکروب ها در پوست همه افراد زندگی می کنند. به همین دلیل همه مردان و زنان باید اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان آکنه صورت انجام دهند.

دلیل پیدایش جوش های صورت بعد از اصلاح با تیغ

بسیاری از مردان و برخی از زنان از تیغ برای کوتاه کردن موهای صورت خود استفاده می کنند. قبل از هر چیز باید گفت که خانم ها نباید صورت خود را با تیغ اصلاح کنند زیرا تیغ باعث التهاب و ایجاد جوش های بیشتر در صورت این افراد می شود.

مردان نیز هنگام تراشیدن موهای صورت خود متوجه برآمدگی می شوند. این برجستگی ها به دلیل رشد مو در زیر پوست ایجاد می شوند.

در این افراد موهای صورت به جای اینکه مسیر صحیح را طی کنند و از پوست خارج شوند، زیر پوست حرکت کرده و به دور خود می پیچند. با گذشت زمان، این برجستگی ها باعث ایجاد زخم های پوستی و آکنه های صورت می شوند.

افرادی که موهای صورت ضخیم تری دارند بیشتر در معرض این نوع آکنه هستند. برای آقایان بهتر است برای اصلاح صورت خود از تیغ استفاده کنند تا دچار آکنه نشوند.

چرا بعد از لیزر جوش می دهیم؟

آکنه و جوش زمانی ایجاد می شود که سبوم و میکروب های آکنه در منافذ بسته پوست به دام می افتند. در حین لیزر موهای زائد، گرمای ناشی از پرتوهای لیزر باعث باز شدن منافذ پوست و ورود باکتری ها و سبوم به پوست و بسته شدن منافذ می شود. در زیر به برخی از علل ایجاد جوش بعد از لیزر می پردازیم.

کرم زینک اکساید از جمله داروهایی است که قرمزی و التهاب پوست را درمان می کند. معمولاً پزشک متخصص لیزر استفاده از این کرم را بعد از لیزر موهای زائد توصیه می کند. اما باید در نظر داشته باشید که کرم اکسید روی باید به صورت یک لایه نازک روی پوست مالیده شود. زیرا در صورت استفاده بیش از حد از این کرم باعث ایجاد آکنه بعد از لیزر می شود.

اگر اپراتور لیزر مهارت کافی برای تنظیم تعداد پالس ها و مدت زمان پالس های لیزر را با توجه به پوست و موهای شما نداشته باشد، پوست پس از لیزر بسیار دردناک و ملتهب می شود.

پوست برخی افراد بسیار حساس است و با کوچکترین تحریکی دچار جوش و التهاب می شوند. افراد با پوست روشن معمولاً به این عارضه مبتلا می شوند. البته حتی اگر فردی پوست تیره داشته باشد و از دستگاه لیزر به درستی استفاده نکند باز هم بعد از لیزر دچار جوش می شود.

افرادی که پوست چرب دارند منافذ مسدود شده دارند. لیزر موهای زائد پوست را تحریک می کند. به این ترتیب غدد چربی زیر پوست چربی بیشتری ترشح می کنند. هر چه پوست چربی بیشتری تولید کند، جوش های بیشتری روی سطح پوست ظاهر می شود. بنابراین، عوارض آکنه بعد از لیزر بیشتر در افرادی با پوست چرب اتفاق می افتد.

محیط غیربهداشتی که فرآیند لیزر در آن انجام می شود به ویژه آلودگی نوک لیزر یکی از عوامل ایجاد آکنه پس از لیزر درمانی است. هنگامی که برای لیزر موهای زائد به کلینیک یا مرکز لیزر می روید، به یاد داشته باشید که اصول بهداشتی را رعایت کنید.

اگر بعد از لیزر موهای زائد به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید، زمینه را برای جوش های پس از لیزر فراهم کرده اید. پس از پایان جلسات لیزر دقیقا طبق توصیه پزشک متخصص یا اپراتور عمل کنید، مثلا در مواجهه با آفتاب حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

روش های جلوگیری از جوش بعد از اصلاح

روش های مختلفی وجود دارد که می توان از آنها برای کاهش چشمگیر شدت جوش های پس از اصلاح استفاده کرد. اگر این روش ها را دنبال کنید، می توانید با خیال راحت صورت خود را اصلاح کنید و دیگر نگران جوش های روی صورت خود نباشید.

حدالامکان پیشنهاد می شود که قبل از اصلاح دوش آب گرم بگیرید. این کار باعث باز شدن منافذ پوست صورت و نرم شدن پوست می شود. در نتیجه پوست صورت حالت ارتجاعی به خود گرفته و برای اصلاح آماده خواهد شد.

مردانی که قصد دارند صورت خود را با تیغ اصلاح کنند باید از خمیرهای اصلاح استفاده کنند.

آقایان باید از تیغ تیزی استفاده کنند. همچنین تیغ را روی صورت خود در جهت رویش مو بکشید.

اگر نمی خواهید قبل از اصلاح دوش بگیرید، می توانید پوست خود را با آب بشویید و با محلول ضدعفونی کنید.

افرادی که از روش اصلاح با لیزر استفاده می کنند بهتر است موهای صورت خود را از قبل با تیغ اصلاح کنند تا کمتر دچار التهاب و جوش شوند.

پس از اصلاح، یک حوله مرطوب و خنک را به مدت ۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید یا از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و تورم استفاده کنید.

برای درمان جوش بعد از اپیلاسیون از پماد های حاوی سولفات مانند باسیتراسین روی و نئوسپورین استفاده کنید. به مدت ۳ روز پس از اپیلاسیون، پس از شستن دست ها، لایه نازکی از پماد را روی پوست بمالید.

یکی از روش های خانگی برای درمان جوش های بعد از اصلاح استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین از درمان های خانگی طبیعی و قدیمی است که برای بهبود این وضعیت پوستی استفاده می شود. خاصیت ضد التهابی این ماده باعث تسکین التهابات پوست و کاهش خارش و قرمزی آن می شود.

برای درمان آکنه بعد از اصلاح با جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱ فنجان آب مخلوط کرده و با یک تکه پنبه، محلول را روی پوست خود بمالید. توجه کنید که این روش موضعی است و ابتدا باید روی قسمت کوچکی از پوست تست شود تا باعث آسیب نشود. حالا ۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب سرد بشویید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا از شر جوش های بعد از اصلاح خود خلاص شوید.

همچنین در پایان باید بگویم که گاهی با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه باز هم دچار کورک می شوید که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

دکتر فاطمه حبشی

در هر عصری، زیبا بودن، معنا و مفهوم خاص خود را دارد. شاید در عصر ما، زیبایی همان چیزی است که اکنون به دنبال آن هستیم. چیزی که، باعث شده است کلینیک زیبایی و آکادمی فلدورا را تاسیس کرده و میزبان هنرجویان و زیبارویانی چون شما باشیم. امیدواریم که همواره بدرخشید و شاداب‌تر، جوان‌تر و زیباتر از همیشه بمانید. در صورتی که نیاز به دریافت راهنمایی یا مشاوره دارید با 09120311317 در ارتباط باشید. منتظر دیدارتان هستیم 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *